NIVEAs historie – 100 ÅR med utvikling

NIVEAS HISTORIE – 100 ÅR MED UTVIKLING

 

Vi oppfant moderne hudpleie med NIVEA Creme for over 100 år siden. I dag bruker millioner av mennesker med ulike hudtyper over hele verden NIVEA-produkter. Dette er grunnen til at forskerne våre jobber med ulike hudtyper og hudpleiebehov som et resultat av kultur, kjønn og alder. Takket være denne tilnærmingen, har vi i løpet av de siste tiårene lansert mange nye innovative hudpleieprodukter – alt fra deodoranter til solkremer. Vi arbeider med rundt 50 institutter for å sikre at alle produktene våre egner seg for huden din. På hovedkontoret vårt i Hamburg har vi til og med opprettet vårt eget laboratorium for Asia og Latin-Amerika, der vi utfører forskning som er spesielt rettet mot hudtyper og klimaforhold i disse regionene. Vi gjør dette for å sikre at alle i hele verden skal kunne stole på NIVEA

Hvordan det hele begynte

Før NIVEA Cremes suksesshistorie kunne begynne, måtte noe helt annet bli oppfunnet – nemlig Eucerit. Eucerit fungerer som en emulgator som binder olje og vann til en ekstremt fin og stabil krem. Dr. Isaac Lifschütz hadde heldigvis utviklet denne nye emulgatoren innen 1911. Dermatologen professor Paul Gerson Unna innså verdien av Dr. Lifschützs ekspertise på dette feltet og introduserte ham for dr. Troplowitz, kjemiker og med-grunnlegger av Beiersdorf. Dr. Troplowitz forsto umiddelbart at vann-i-olje-emulsjonen ville være det perfekte utgangspunktet for en kosmetisk hudkrem. Alt de trengte nå var et navn. Og selve kremen var svaret. Da emulsjonen var ferdig hadde den en snøhvit farge. Navnet NIVEA kommer fra de latinske ordene “nix, nivis” som betyr “snø”. Direkte oversatt betyr ordet “snøhvit”.

BRINGE NIVEA TIL VERDEN

1911

Det hele begynte i 1911, da farmasøyten og den visjonære entreprenøren dr. Oscar Troplowitz forsto potensialet i Eucerit, en emulgator som var utviklet av kjemikeren dr. Isaac Lifschütz. 

Eucerit gjorde det mulig å binde vann og olje til en stabil krem, og var i første omgang beregnet for bruk innen medisin. Dermatologen prof. Paul Gerson Unna innså verdien av dr. Lifschütz’s ekspertise innen dette feltet og introduserte ham for dr. Troplowitz, som umiddelbart forsto at vann-i-olje-emulsjonen ville være det perfekte utgangspunktet for en kosmetisk hudkrem. Alt som trengtes nå var et navn. 

Dr. Troplowitz trengte ikke å lete lenge, for selve kremen var svaret. Han kalte den NIVEA, som var inspirert av den snøhvite fargen. Navnet var kommet fra det latinske ordene nix (snø) og nivis (av snø).

Til slutt fikk man endelig se resultatet av år med forskning og kreativitet. NIVEA ble lansert i desember 1911. Arven etter vår første hudpleiekrem ble født.

Dr. Troplowitzs mål var helt fra begynnelsen å utvikle kvalitetsprodukter som alle hadde råd til. Med NIVEAs enorme produktutvalg, som tilbyr ekspertpleie uansett hvilke behov du måtte ha, lever visjonen til Dr. Troplowitz fremdeles i beste velgående. Og det vil den fortsette å være de neste 100 årene også.  

1914

NIVEA har vært en globetrotter nesten siden den dagen vi ble født, takket være den spesielle ingrediensen som heter Eucerit.

Da den ble oppdaget av en av NIVEAs grunnleggere, Dr. Isaac Lifschütz, gjorde Eucerit det mulig å holde hudkremen stabil over tid – og dette var en direkte årsak til utviklingen av NIVEA Creme i 1911. Dette var den første hudkremen som kunne eksporteres verden over uten at det gikk på bekostning av kvaliteten eller konsistensen.

Bare tre år etter at NIVEA Creme ble lansert i Hamburg, var den tilgjengelig på alle kontinenter, og nesten halvparten av NIVEAs omsetning kom fra utlandet. Innen 1914 ble produktene produsert ikke bare i Hamburg, men også i Buenos Aires, København, Mexico, Moskva, New York, Paris og Sydney.

På denne tiden hadde man aldri tidligere opplevd at et hudpleiefirma hadde hatt en slik kraftig internasjonal ekspansjon. Vi var i ukjent farvann – noe som betydde at vi ofte måtte bruke litt oppfinnsomhet da vi introduserte NIVEA på nye markeder.

I Sør-Afrika, for eksempel, måtte all annonsering være på ikke bare ett, men tre språk – engelsk, zulu og xhosa. I Storbritannia måtte vi bytte ut den blå blikkboksen med NIVEA Creme med plastemballasje da vi oppdaget at britene trodde at blikkbokser kun inneholdt skokrem.

I kaldere land som Østerrike, fokuserte vi på produktenes evne til å beskytte huden mot snø, vind og regn. Og NIVEA Sun-serien og andre produkter som passet best for varmere klima, fikk mye mer markedsføring i land som Australia. Og det er i grunnen slik vi gjør det i dag også.

Vi gjorde også et poeng av å utvikle produkter som var skreddersydd for behovene til folk i ulike land, lenge før dette ble vanlig. På 30-tallet, for eksempel, så vi at det i Asia var et stort behov for hudpleieprodukter som kunne lysne huden. Derfor utviklet vi NIVEA Whitening Paste, som var en umiddelbar suksess. Også i dag er NIVEA-produkter med blekende ingredienser de mest populære produktene i hele Asia.

NIVEA er i dag et av varemerkene i verden folk har mest tillit til. Produktene våre finner du over alt, fra dypt inne i Australias ødemark til høyt oppe i Rocky Mountains. 

Og likevel har folk i de landene hvor vi selger produktene våre inntrykk av at NIVEA er et lokalt merke, hvilket faktisk er det beste komplimentet vi noen sinne kunne håpe på å få fra fansen vår. Vi ser fram til å fortsette å bringe NIVEA til deg og mennesker over hele verden i de neste 100 årene.

1924

Da mennesker i alle aldre begynte å bruke mer og mer av fritiden utendørs, måtte det tidligere skjønnhetsidealet med blekt og skjørt utseende vike for et helt nytt ideal. Fresh, sunn og frisk ble den nye trenden. Tidene hadde endret seg så mye, at også NIVEA måtte forandre seg. Men samtidig som det kreative teamet arbeidet målbevisst for å transformere produktdesignene våre, var det en tilfeldighet som plantet det frøet som skulle utvikle seg til å bli vår nye reklamekampanje. 

Reklamesjefen vår, Juan Gregorio Clausen, spaserte gjennom Hamburg da han tilfeldigvis gikk forbi utstillingsvinduene til en fotograf. Fotografiet som fanget oppmerksomheten hans var av tre glade, tøffe og sunne brødre: Rolf-Robert, Peter og Wilhelm Wiethüchter. Juan visste umiddelbart at dette rene og sunne familiefotografiet fanget selve essensen av den nye NIVEA. Så etter at vi kjøpte rettighetene til bildet fra guttenes foreldre, ble Wiethüchter-guttene de nye stjernene i våre reklamer i 1924. Kampanjen var svært vellykket og det tok ikke lang tid før brødrene ble hilst med “Hei, NIVEA!” uansett hvor de gikk. Men det var ikke den eneste oppmerksomheten guttene fikk. 

Like etter at kampanjen ble lansert, ble vi oversvømt med fanpost fra jenter i hele landet. Bilder og brev strømmet på, fylt med beundrende kommentarer som “Vi synes du er så søt!” og “Så synd at du ikke ønsker å gifte deg med oss, vi liker deg så godt!”. Kampanjen var så vellykket at det ikke tok lang tid før NIVEA-guttene fikk selskap av NIVEA-jentene…

Det første guttebandet

Det første guttebandet

NIVEA-jenter 1925

NIVEA-jenter 1925

NIVEA-jentene

Selv om realityprogrammer som Idol, X-Factor, The Apprentice eller Top Model er vanlige i dag, var denne typen mediastyrte talentprogrammer helt ukjent i 1925.

Så da vi satte inn en annonse i en Berlin-avis, der vi annonserte vårt landsdekkende søk etter tre NIVEA-jenter, opplevde vi et voldsomt engasjement fra publikum. Spesielt fordi vi ikke søkte etter glamorøse modeller, men rett og slett ønsket den vanlige jenta i gata:

“Vi søker ikke etter smellvakre, supersøte eller unge damer med dårelokker. Vi ser etter naturlig vakre, sunne og sporty jenter.”

En ung mor, fru Fröhlich fra Flensburg, nord i Tyskland, så annonsen og innså at hennes tre døtre, Margot, Elfriede og Hertha, passet perfekt. Da faren hørte om planen, gjorde han det klart at han ikke ønsket at døtrene hans skulle være noen “reklamejenter” – så moren valgte å melde dem på uten å fortelle ham det!

Og jammen var det heldig for jentene at hun gjorde det, for Fröhlich-søstrene vant konkurransen foran over 1000 andre jenter. Og det merkelige var at familien ikke en gang kjente til NIVEA, fordi de nettopp hadde flyttet til Tyskland fra Samoa, hvor produktene ikke var tilgjengelige.

Heldigvis valgte herr Fröhlich å godta at døtrene ble NIVEA-jentene våre, og de ble da med i annonsene våre. Og akkurat på samme måte som NIVEA-guttene tidligere hadde opplevd, ble nå Fröhlich-søstrene møtt med glade rop som “Hei NIVEA!” hvor enn de gikk.

NIVEA SOL, SAND OG HUDPLEIE

1958

På 1960-tallet førte den økonomiske velstanden og det voksende bileierskapet til at flere og flere tilbrakte ferien ved sjøen og strandlivet eksploderte. Og igjen var NIVEA på plass for at folk skulle kunne nyte solen til det fulle.

“NIVEA-campingvognene” var et vanlig syn på internasjonale feriesteder på 1960- og 70-tallet, og de ga bort de nå ikoniske NIVEA-ballene til alle som tok med seg et NIVEA solbeskyttelsesprodukt til stranden. Behovet for disse ballene var så stort at disse campingvognene av og til ikke kom seg til stranden – de ble rett og slett “overfalt” på gaten før de kom fram!

Det var også rundt denne tiden at forskere først begynte å forstå sammenhengen mellom soleksponering, hudkreft og hudskader, som prematur aldring. Disse oppdagelsene ga forskerne våre muligheten til å utvikle banebrytende produkter som beskyttet folk mot disse effektene slik at det ble enklere å nyte solen på en trygg og sikker måte.

I løpet av de neste tiårene førte gjennombruddene til en rekke nye hudpleieprodukter, inkludert:

• Solkremer med solfaktor, eller solbeskyttelsesfaktor
• Spray-solkrem 
• Fuktighetsgivende solkremer, som NIVEA Sun Visage-serien
• Produkter spesielt utviklet for barn, babyer og sensitiv hud

Det er ingen tvil om at strandkulturen og solproduktene har endret seg med årene. NIVEAs mål har alltid vært det samme: Å hjelpe folk i alle aldre, slik at de kan nyte solen uansett når og hvor de er.

1963

NIVEA-ballens popularitet skjørt virkelig fart på 1960-tallet, og den er fortsatt svært populær i dag. Vi har produsert over 20 millioner baller bare de siste 40 årene, og den er kjent og elsket av mennesker verden over.

Og akkurat som for hudpleieproduktene våre, bringer NIVEA-ballen oss nærmere de menneskene vi elsker. Det er derfor dette enkle, oppblåsbare gummileketøyet har vært en av våre mest aktive og verdsatte ambassadører for merkevaren vår i flere tiår.

1975

“NIVEA-campingvognene” var et vanlig syn på internasjonale feriesteder på 1960- og 70-tallet, og de ga bort de nå ikoniske NIVEA-ballene til alle som tok med seg et NIVEA solbeskyttelsesprodukt til stranden. Behovet for disse ballene var så stort at disse campingvognene av og til ikke kom seg til stranden – de ble rett og slett “overfalt” på gaten før de kom fram!

EN REVOLUSJON INNEN HUDPLEIE

1986

I dag er det vanlig å gå på apoteket og kunne se et stort utvalg av hudpleieprodukter for menn. For 90 år siden besto menns hudpleie hovedsakelig av såpe og vann. Men menn har jo et like stort behov for hudpleie som kvinner, om ikke mer. 

Her var det et åpenbart hull i markedet. Derfor lanserte vi i 1922 vårt første produkt for menn – NIVEA Shaving Soap, etterfulgt av vårt første barberskum noen få år senere. Disse produktene ga endelig menn den kremete barberingsopplevelsen de hadde ønsket seg. 

Men det var flere unike behov å fokusere på. Og i 1980 la vi grunnlaget for enda en trend da vi lanserte vår alkoholfrie After Shave Balm. For aller første gang hadde menn et rimelig og lett tilgjengelig etterbarberingsprodukt som lindret og reduserte irritasjonene etter barbering, i stedet for å øke problemene. Det var en umiddelbar suksess og førte til en revolusjon innen hudpleie for menn.

Det vi hadde bevist var at menn faktisk ønsket og trengte sine egne produkter. Og i 1986 kunne vi oppfylle ønsket deres. Nå var det slutt på at menn måtte bruke produktene til koner, søstre eller mødre. Nå kunne de bruke NIVEA for Men, en serie med hudpleieprodukter kun for dem.

Fra kremer til elektriske barbermaskiner. Fra hindring av oljete hud til antialdring. Fra ansiktsskrubber til dusjsåper. Utvalget av NIVEA for Men-produkter har mangedoblet seg siden den første krukken med barbersåpe. Og det vil fortsette å utvikle seg etter hvert som menns hudpleiebehov utvikler seg.

1998

I 1998 kom den første NIVEA-kremen med Q10 på markedet, og kremens effektivitet gjorde den til en stor suksess. Som dr. Stäb sa, “Vitenskapelige tester med Q10-kremene våre viser tydelig at de synlig glatter ut rynker.” En av NIVEAs ledende biologer startet å forske på hudpleieingredienser for 20 år siden. Oppdagelsen av at aldrende hud hadde mindre Q10 resulterte i NIVEA Visage.

I dag kjøpes det et NIVEA Q10-produkt hvert femte sekund, og vår NIVEA Visage Anti-Wrinkle Q10 Day Cream er en av våre bestselgende antirynkekremer. I dag finner du produkter som inneholder Q10 på tvers av alle relevante kategorier, fra NIVEA For Men til NIVEA Sun. 

2011/2014

Da NIVEA ble grunnlagt for 100 år siden, ble nesten all forskning utført av bare tre personer: dr. Oscar Troplowitz, prof. Paul Gerson Unna og dr. Isaac Lifschütz.

Og det kunne ikke vært mer annerledes i dag. Vi har nå ansatt mer enn 850 forskere, og hudforskningssenteret i Hamburg er anerkjent som et av verdens mest avanserte hudpleieinstitutter.

“Hudforskning har alltid vært en del av vår suksessformel,” sier Dr Horst Wenck, vår Corporate Vice President for Research. “Det er tydelig når du ser på hvordan vi har utviklet oss.

“En av de første triumfene våre var utviklingen av den stabile vann-i-olje-emulsjonen, Eucerit, som var grunnlaget for NIVEA Creme. Og NIVEA Creme brakte oss inn i alderen for moderne hudpleie.”

I årenes løp har vår innsats innen forskning ført til mange oppdagelser som mange tar for gitt. Hudkrem, fuktighetskrem, solkremer med solfaktor, alkoholfrie etterbarberingsprodukter, pumpespray, hudpleie for aldrende hud, anti-aldringsprodukter med Q10 – alle disse og flere til ble lansert av NIVEA.

Men før du kan finne opp banebrytende produkter som disse, sier dr. Wenck, må du stille de riktige spørsmålene.

“På den ene siden må vi se på forbrukernes preferanser – hva forventer folk av hudpleieproduktene og hvilke behov har de? På den andre siden forsker vi på hvert eneste aspekt ved huden. Basert på det vi vet om huden, spør vi: Hva er det som vil støtte eller stimulere hudens naturlige prosesser?

“Kombinasjonen av disse to aspektene gjør det mulig for oss å skape nye og virkelig innovative hudpleieprodukter.”

Å utvikle et nytt produkt er en strevsom prosess som krever mange år med forskning. På grunn av at vi alle ønsker produkter som gjør oss og huden vår godt, bestemmes de individuelle behovene av mange faktorer – inkludert hudtype, rase, kjønn, alder og kultur, samt hvor vi bor.

Det er derfor hvert eneste NIVEA-produktet blir testet på mange forskjellige mennesker i svært mange forskjellige situasjoner, før det kommer til butikken.

I tillegg til dette, må alle produktene våre bestå svært mange sikkerhets- og effektivitetstester. Selv det som ser ut til å være uinteressante detaljer, som hvor enkelt det er å åpne eller lukke emballasjen, må igjennom omfattende testing.

Og fordi vi er i mot alle former for testing på dyr, utføres all forskning på våre fantastiske frivillige testere eller ved at vi bruker avanserte laboratorieteknikker som testing av cellekulturer.

Som dr. Wenck sa, “Det kan ta tre, fem eller enda flere år fra den første produktidéen til produktet faktisk lanseres på markedet. Du kan aldri gjøre noe på bekostning av kvaliteten.”

I henhold til dr. Wenck, ser fremtiden for hudpleie ut til å bli “like spennende som de forrige 100 årene har vært. Vi arbeider allerede med en ny generasjon aktive ingredienser som vil tilføre hudforskningen en ny dimensjon.”

Og hva blir det neste gjennombruddet innen hudpleie? Det vil tiden vise…

NIVEA Invisible Black and White Deodorant

In Shower Body Lotion

I dag og i morgen

Vi har laget hudpleieprodukter i over 100 år, og forstår oss derfor bedre på hud enn noen andre, uavhengig av kjønn eller hudtype – NIVEA for livet.

Huden vår lar oss føle vindens bris, solens varme og berøring av menneskene vi elsker.

Huden vår forteller oss hvordan vi føler oss. Vi rødmer når vi får et kompliment. Vi får gåsehud når vi blir skremt. Og huden stråler aldri mer enn når vi er lykkelige.

NIVEA forstår hud som ingen andre. Det er derfor vi lager produkter som renser, nærer og beskytter huden, samtidig som den får akkurat det den trenger – skånsom, med effektiv pleie som holder huden jevn, smidig og strålende vakker.

Vi er her for å hjelpe deg med å nyte bedre hudpleie for livet, uansett hva du gjør eller hvor du bor.

Enten du er mann eller kvinne.

Ung eller gammel.

Lys eller mørk.

Oljete eller tørr.

Sensitiv eller normal.

Eller noe midt i mellom.

Vi bryr oss om huden din.

For livet.