Hva er cellulitter

Cellulitt er en helt naturlig og det er normalt at det kan forekomme. Likevel ønsker mange fortsatt å vite hvordan man kan redusere cellulitter da det kan få dem til å føle seg ukomfortable. Lær mer om cellulitter og hvordan det er mulig å fjerne dem.

Hvordan fjerne cellulitter?

 Ingen skal noen gang skamme seg over at de har cellulitter, eller føle at de skal kvitte seg med det. Cellulitter er helt normalt og over 90% av alle kvinner har dem til en viss grad. Cellulitt vises når fettceller under huden presser mot bindevev, noe som får huden til å fordype seg. På grunn av hvordan cellulitt dannes, er det nesten umulig å fjerne det helt, men det er noen få ting du kan gjøre hjemme for å redusere forekomsten av cellulitter.

Hva er cellulitter? - Cellulitt årsak

Cellulitt er en veldig vanlig og fullstendig ufarlig hudtilstand som er kjennetegnet av klumpete og kvisete hud. Noen ganger blir cellulitter referert til som appelsinskall på grunn av hvordan utseendet og teksturen kjennetegnes. Det er vanligst på lår, rumpe, mage og hofter og har en tendens til å forekomme oftere hos kvinner enn menn. Selv om både menn og kvinner kan ha cellulitt, er det vanligst hos kvinner på grunn av hvordan kvinnekroppen distribuerer fett, muskler og bindevev - det anslås at over 90% av kvinnene vil oppleve en eller annen form for cellulitt i løpet av livet.

Cellulitt årsak - Hvordan får du cellulitt?

Cellulitt er et resultat av at fettceller under huden skyves oppover på overflatelaget. Når disse fettcellene akkumuleres og skyver huden oppover, trekkes bindefibrene som fester huden til de underliggende musklene ned og får huden til å endre utseende.

Fettcellene og bindevevet i det dermatologiske laget hos kvinner sitter vertikalt, mens de hos menn sitter i en kryssstruktur, noe som kan vare en av grunnene til at kvinner er mer frekvent viser tegn på cellulitt enn menn.

Hva som faktisk får dette til å skje og at cellulitter dukker opp, er ikke kjent, men forskere mistenker att dette delvis kan  skyldes:

  • Hormoner
    Hormoner antas å være en av de største bidragsyterne til årsakene til cellulitter, spesielt hos kvinner. Når kvinner eldes, begynner deres naturlige østrogennivå å falle, og med overgangsalderen kan blodstrømmen til bindevevet også reduseres. Mindre blodstrøm betyr at mindre oksygen tilføres celler for å produsere kollagen, noe som reduserer regenerering og reparasjon. Når bindecellene svekkes, blir fett mer synlig gjennom dem.

  • Gener
    Genetikk bidrar til ting som en persons metabolisme, fettfordeling og blodsirkulasjon - som alle kan bidra til dannelse av cellulitt. Dette gjør at noen mennesker er mer genetisk disponert for å ha cellulitter enn andre.

  • Usunn livsstil
    Dårlig ernæring og mangel på fysisk trening kan øke sannsynligheten for at cellulitter dukker opp. Dette er fordi en usunn livsstil betyr at du har høyere sannsynlighet for å samle opp fettceller som vil presse på huden og føre til at den fordypes. Det å være stillesittende i lange perioder vil også påvirke sirkulasjonen din, og mangel på blodstrøm vil begrense kroppens regenerering og reparasjon. Overspising av visse matvarer, som for eksempel de som er behandlet, har for høyt sukkerinnhold eller for mye salt, kan også øke sjansene for dannelse av cellulitter.

  • Dårlig blodsirkulasjon
    Å ha en sunn sirkulasjon betyr at vi leverer energien og næringsstoffene cellene våre trenger for å regenerere og reparere. Uten god sirkulasjon kan huden vår bli svakere, noe som betyr at det er mer sannsynlig at cellulitter vises.


Hvordan bli kvitt cellulitter

Det finnes cellulittbehandlinger og cellulittkremer som kan bidra til å redusere cellulitter. Les videre for våre tips om behandling av cellulitter.

  1. Spis sunt for å redusere cellulitter
    Å spise et usunt kosthold som er fylt med giftstoffer og fett, vil oppmuntre til oppbygging av fettvev under huden din og bidra til cellulitter. Å spise rikelig med fullkornsmat og fiber vil bidra til å fjerne giftstoffer fra kroppen din. Det anbefales også å unngå overflødig salt, da dette kan forårsake dehydrering og hevelse - begge bidrar til cellulitter. Å spise ved kaloriunderskudd vil også hjelpe deg med å forbrenne fett som kan bidra til å redusere cellulitter.

  2. Hold deg hydrert for å redusere cellulitter
    Kroppen vår består av nesten 60% vann og uten den kan huden vår bli svakere, tynnere og sammenskrumpet. Når hud er dehydrert øker sannsynligheten for cellulitter. Hvis du drikke mye vann kan du forbedre hudens elastisitet, noe som vil bidra til å redusere cellulitter.

  3. Tørrbørste eller massasje for å redusere cellulitter
    Tørrbørsting eller massering er en god måte å hjelpe lymfedrenering - en prosess som fjerner fettlaget av oppsamlede giftstoffer. Et skritt i hvordan du kan bli kvitt cellulitter på lår og ben, kan være å massere eller pusse de berørte områdene to ganger om dagen, om morgenen og kvelden.

  4. Få rikelig med trening for å redusere cellulitter
    For hvordan du kan bli kvitt cellulitter på lårene og hvordan du blir kvitt cellulitter på bena, må du sørge for at du trener underkroppen så mye som mulig - selv om det bare er i 20 minutter noen ganger i uken. Å trene regelmessig vil bidra til å øke blodstrømmen og forbrenne fett - begge ting som hjelper deg med å bli kvitt cellulitter.

  5. Bruk stramme klær sjeldnere for å redusere cellulitt
    Hvis du bruker kompresjonsklær for lenge og for ofte, kan det begrense blodsirkulasjonen, noe som betyr at det er mer sannsynlig at cellulitter dukker opp.

  6. Bruk en hudforsterkende krem for å redusere cellulitter
    Mens grunnårsaken til cellulitt er dypere enn bare huden, kan det ha mye svakere å ha en svak, hengende og underernært hud. Mangel på kollagen i huden kan bety at det er svakere og mer sannsynlig å la fettet presse seg gjennom. Prøv å bruke Q10 Firming + Radiance Gradual Tan Moisturizer som er nøye skapt med Q10 for å gi en fast hud ved å gi den energien den trenger for å produsere kollagen. Ikke bare det, men denne fuktighetskremen vil gi deg en vakker gradvis brunfarge for glødende hud!

Cellulitter lår: Cellulittbehandling

Et av de vanligste stedene for cellulitter å være synlig er på bena og lårene. Du kan følge alle de ovennevnte rådene for å redusere cellulitter i disse områdene, men følgende øvelser er også en fin måte å hjelpe til med å tone opp bena og forbrenne fett som kan føre til at cellulitter dukker opp:

  1. Utfall: disse hjelper på hamstrings, glutes, quads, indre og ytre lår - for å virkelig føle forbrenningen, prøv hopp eller å holde en vekt
  2. Goblet squats: Disse hjelper med de samme musklene som utfallene, men på en annen måte. Hvis du holder så tung vekt som du er komfortabel med nær brystet, vil det hjelpe til å forbrenne fett og bli kvitt cellulitter på lår og ben
  3. Burpees: en flott øvelse i en full kroppsøkt, burpees vil bidra til å forbrenne fett fra bena så vel som andre områder
  4. Glute Bridges: Disse engasjerer kjernen din, hamstring og glutes og er en flott øvelse som ikke legger noe press på korsryggen. Hvis du synes det er for lett, kan du prøve å gjøre dem ett bein om gangen eller hvile en vekt over bekken
  5. Sideutfall: disse hjelper deg med å arbeide dine indre og ytre lår slik at du arbeider mot hvert av områdene på bena og underlårene dine

Fjerne cellulitter: Cellulittkremer frå NIVEA

Cellulitter er strengt tatt ikke et hudproblem, så selv om kremene våre kan gjøre mirakler for huden din kan de ikke fjerne dem. Når det er sagt, hjelper våre NIVEA Q10-produkter med å styrke og stramme huden for å redusere synligheten av cellulitter.

Body Lotion Q10 Vitamin C
Denne rike, oppstrammende body lotion er beriket med antioksidanter, koenzym Q10 og vitamin C. Den forbedrer hudens elastisitet på 10 dager.