Romvesen som går i et boligområde og snur seg for å hilse på en jente

 

ung jente og eldre ser glade ut og blåser bobler

 

WE ARE NOT ALONE
in feeling alone

Våre undersøkelser viser at noen du bryr deg om, føler seg ensomme akkurat nå.
 
Visste du at 1 av 5 mennesker føler seg ensomme?

Ensomhet er et økende problem i verden, og mange ser at det får stadig større konsekvenser i det moderne samfunnet. 56 % av befolkningen føler seg ikke komfortable med å be om støtte*, og til sammen utgjør disse problemene en potensiell helserisiko som kan påvirke en persons levetid**.

Som for eksempel koblinger til demens, hjertesykdom og andre alvorlige helseproblemer. Vi ønsket å få en bedre forståelse av ensomhet og sosial isolasjon, slik at vi kunne bidra til å skape en varig endring i denne statistikken. Vi er forpliktet til å handle fordi vi mener at alle fortjener de sosiale forbindelsene de trenger for å trives. Gjennom vår sosiale misjon, NIVEA CONNECT, vil vi bekjempe sosial isolasjon og stigmatisering av ensomhet.

Together, We Care.
Together, We Change

Ensomhet kommer i mange former, og det samme gjør tilknytning.

Når vi opplever ensomhet, kan vi føle oss malplassert, som om vi kommer fra en annen verden. Men med 1 av 5 personer som lider av ensomhet, er vi ikke alene om å føle oss alene*.

NIVEA CONNECT mener at samvær og meningsfulle forbindelser er nøkkelen til å overvinne ensomhet. Det starter med én gest, én samtale, én person. Hjelp oss med å bringe omsorg og kontakt til hvert hjørne av samfunnet vårt.

Vi samlet mennesker som har opplevd sosial isolasjon for å hjelpe oss med å designe ensomhetens ansikt - et romvesen som legemliggjør denne følelsen. Vi lyttet til deres tanker og følelser, og ved hjelp av en illustratør tegnet vi utseendet til det som skulle bli hovedpersonen i NIVEA CONNECTs kampanje, "We Are Not Alone".
Vil du lære mer om ensomhet?

 

“SAMHOLD ER I VÅRT DNA. VED Å ØKE BEVISSTHETEN OM PROBLEMET OG DELE INNSIKT, UTDANNE OG SKAPE MÅTER Å KOBLE SEG PÅ, BEKJEMPER VI SOSIAL ISOLASJON.”

 

Grita Loebsack
President NIVEA

Informasjon
INSPIRERER TIL HANDLING

Samhold ligger i vårt DNA, og derfor satte vi oss fore å gjøre noe med dette problemet. For å oppnå løftet vårt må vi øke bevisstheten, utdanne lokalsamfunn og skape muligheter for samhold. Innen 2026 forplikter vi oss til å etablere lokale NIVEA CONNECT-prosjekter i 40 land, støtte et globalt nettverk av eksperter og bruke merkevarens stemme til å engasjere og knytte bånd i lokalsamfunn over hele verden, samtidig som vi øker bevisstheten om sosial isolasjon.

 

“Ensomhet kan ikke løses hvis den forblir skjult. Ved å gjøre den synlig, åpner vi døren til empati og handling.”

Tobias Collee
Vice President NIVEA Brand

Sosial isolasjon​
I TALL

1 av 5 føler seg ensomme

1 av 5 føler seg ensomme

 
Ensomheten topper seg i stille stunder som kvelder

Ensomheten topper seg i stille stunder som kvelder

Unge mennesker (16-24 år) føler seg mer ensomme enn noen annen aldersgruppe

Unge mennesker (16-24 år) føler seg mer ensomme enn noen annen aldersgruppe

56% sliter med å be om støtte

56% sliter med å be om støtte

63% føler seg lykkeligere med meningsfulle forbindelser*.

63% føler seg lykkeligere med meningsfulle forbindelser*.

Vi kjemper​
SAMMEN

Med akkrediterte partnere som spenner over ulike fagfelt, fra fagfolk innen psykisk helse til sosiale aktivister, er vi opptatt av å ha en helhetlig og virkningsfull tilnærming.
 
Målet vårt er å etablere lokale NIVEA CONNECT-prosjekter i 40 land innen 2026, for å sikre at innsatsen vår når ut til samfunn i nød, uavhengig av geografi. Ved å utnytte lokal innsikt og global ekspertise har vi som mål å skape meningsfulle forbindelser og varige endringer på verdensbasis.

Thanda Community Centre i Sør-Afrika er et inspirerende eksempel. Det er et trygt sted der barn i førskolealder kan gå på skolen hver dag, der ungdom kan knytte kontakter og bygge sosiale ferdigheter gjennom programmer etter skoletid, og der eldre kan komme i kontakt med andre omsorgspersoner for å dele ferdigheter og fremme positive relasjoner. Disse tiltakene er avgjørende for å bekjempe sosial isolasjon ved å sikre inkluderende samspill og meningsfylt engasjement for alle medlemmer av Thanda-samfunnet, uansett alder.

I Tsjekkia fokuserer vår partner Nevypusť Duši på forebygging av psykisk helse blant barn og unge. Programmet deres, «The Background for the Soul», gir unge mennesker verktøyene de trenger for å gjenkjenne tidlige tegn på psykiske problemer, lære seg sunne mestringsstrategier og utøve egenomsorg. Ved å fremme trivsel i skolemiljøet bidrar de til å forebygge isolasjon som kan føre til mer alvorlige psykiske helseutfordringer.

Bli kjent
MED VÅRE PARTNERE

Helseutvalget er en stiftelse som jobber for bedre helse - uansett hvem du er og hvem du elsker.
Helseutvalget

Norge


Helseutvalget er en stiftelse som jobber for bedre helse - uansett hvem du er og hvem du elsker.

a young baby looking down
Thanda Community Centre

Sør-Afrika


Thanda gir et trygt miljø for småbarnselever og ungdom i samfunnet, slik at de kan komme sammen for å bygge et sterkt grunnlag for læring.

Partnership with SOS Kinderdorf and NIVEA
SOS Kinderdorf​

Østerrike


Dette prosjektet har laget en verktøykasse for lærere for å hjelpe elevene med å bygge sosiale ferdigheter i klasserommet, samfunnet og utover.

Woman speaking at UNICEF PIA which partners with NIVEA
UNICEF

Brasil


PIA gir opplæring om virkningen av rasisme i lokalsamfunn, gjennom seminarer og undervisningsmateriell til omsorgspersoner i ulike offentlige tjenester.

PFLAG
PFLAG

USA


PFLAG National er et initiativ for å bygge personlige og nettsamfunn for LHBTQ+ og deres kjære.


Dette er bare begynnelsen.

 

Innen 2026 er målet vårt å etablere NIVEA CONNECT-prosjekter i 40 land og støtte lokalsamfunn over hele verden. Vi gleder oss til å utvide innsatsen vår, med mange nye prosjekter som lanseres i løpet av det kommende året.

en ung og en gammel mann som smiler og snakker med hverandre

Ressurser og​
OPPDATERINGER

NIVEA-studie om ensomhet og sosial isolasjon

Utforsk NIVEA CONNECT-rapporten, som avslører grundig forskning på ensomhet og sosial isolasjon, dens innvirkning og hvordan NIVEA er forpliktet til å gjøre en forskjell.

Referanser og forskning

*Basert på data fra en NIVEA-studie om ensomhet og sosial isolasjon med mer enn 30 000 respondenter i 13 land på 5 kontinenter, Q4 2024.

**Office of the U.S. Surgeon General. (2023). Vår epidemi av ensomhet og isolasjon: The Surgeon General's advisory on the healing effects of social connection and community. Ansvarlig vitenskapsredaktør: Julianne Holt-Lunstad.

Ofte stilte
SPØRSMÅL

Hvorfor fokuserer NIVEA på å bekjempe ensomhet og sosial isolasjon?

NIVEA er et varemerke som er dypt forankret i verdier som fellesskap og inkludering. Og det er vår forpliktelse å bidra til en verden der alle har de sosiale forbindelsene de trenger for å trives. Sosial isolasjon og ensomhet påvirker helsen og trivselen til mennesker i alle aldre, sosioøkonomiske bakgrunner og kulturer - og med NIVEA CONNECT er vi forpliktet til å bekjempe dette ved å fremme meningsfulle sosiale forbindelser.

Hva gjør NIVEA for å bekjempe ensomhet og sosial isolasjon?

NIVEA vil øke bevisstheten for å bidra til å redusere stigmaet knyttet til sosial isolasjon, utdanne og muliggjøre meningsfulle sosiale forbindelser gjennom tre hovedvirkemidler. Vi vil bruke merkevarestemmen og kanalene våre til å kommunisere og engasjere oss i lokalsamfunn. Vi skal etablere lokale NIVEA CONNECT-prosjekter, sammen med partnere, i 40 land innen 2026, og vi skal støtte og forsterke et globalt fellesskap av forskere, eksperter og organisasjoner som kjemper mot ensomhet og sosial isolasjon.

Hvilke prosjekter samarbeider NIVEA med, og hvordan blir de valgt ut?

Vi samarbeider med utvalgte lokale sosiale prosjekter rundt om i verden, som alle bidrar til vår kamp mot ensomhet og sosial isolasjon. De er valgt ut på grunnlag av et sett med definerte utvalgskriterier, som er utviklet i samarbeid med eksperter, for å sikre at de passer for NIVEA CONNECT. Du kan lese mer om noen av disse prosjektene i delen «Bli kjent med partnerne våre».