Romvesen som går i et boligområde og snur seg for å hilse på en jente

 

ung jente og eldre ser glade ut og blåser bobler

 

VI ER IKKE ALENE
i å føle seg alene

Vår forskning viser at akkurat nå føler noen du bryr deg om ensomme.
 
Visste du at 1 av 5 personer føler seg ensomme?*
 
Ensomhet er et økende problem i verden, og mange mennesker ser effektene øke i det moderne samfunnet. 56 % av folk føler seg ikke komfortable med å be om støtte*, og til sammen har disse problemene potensielle helserisikoer som kan påvirke en persons levetid**.
 
Som koblinger til demens, hjertesykdom og andre alvorlige helseproblemer. Vi ønsket å få en bedre forståelse av ensomhet og sosial isolasjon slik at vi kunne bidra til å skape en varig endring i denne statistikken. Vi er forpliktet til å iverksette tiltak fordi vi mener at alle fortjener de sosiale forbindelsene de trenger for å trives. Gjennom vårt sosiale oppdrag, NIVEA CONNECT, vil vi bekjempe sosial isolasjon og stigmatiseringen av ensomhet.

Sammen bryr vi oss.
Sammen forandrer vi oss

Ensomhet kommer i mange former, og det samme gjør forbindelse.

Når vi opplever ensomhet, kan vi føle oss malplasserte, som fra en annen verden. Men med 1 av 5 personer som lider av ensomhet, er vi ikke alene om å føle oss alene.*

NIVEA CONNECT mener at samhold og meningsfulle forbindelser er nøkkelen til å overvinne ensomhet. Det starter med én gest, én samtale, én person. Hjelp oss med å bringe omsorg og tilknytning til hvert hjørne av samfunnet vårt.

Vi samlet mennesker som har opplevd sosial isolasjon for å hjelpe oss med å designe ensomhetens ansikt – et romvesen som legemliggjør denne følelsen. Vi lyttet til tankene og følelsene deres, og med hjelp fra en illustratør skisserte vi utseendet til det som skulle bli hovedpersonen i NIVEA CONNECTs kampanje, «We Are Not Alone».
Vil du lære mer om ensomhet?

 

«Samhold er i vårt DNA. Ved å øke bevisstheten om problemet og dele innsikt, utdanne og skape måter å koble seg på, bekjemper vi sosial isolasjon.»

 

Grita Loebsack
Rektor NIVEA

Informasjon
INSPIRERER TIL HANDLING


Samhold er i vårt DNA, og derfor bestemte vi oss for å gjøre noe med dette problemet. For å nå løftet vårt må vi øke bevisstheten, utdanne lokalsamfunn og skape muligheter for kontakt. Innen 2026 forplikter vi oss til å sette opp lokale NIVEA CONNECT-prosjekter i 40 land, støtte et globalt nettverk av eksperter og bruke merkevarens stemme til å engasjere og koble sammen lokalsamfunn over hele verden, samtidig som vi øker bevisstheten om sosial isolasjon.

 

«Ensomhet kan ikke løses hvis den forblir skjult. Ved å gjøre det synlig, åpner vi døren til empati og handling.»

Tobias Collee
Visepresident NIVEA Brand

Sosial isolasjon
I TALL

1 av 5 føler seg ensomme

1 av 5 føler seg ensomme 

 
Ensomheten topper seg i stille stunder som kvelder

Ensomhet topper seg i stille øyeblikk som kvelder

Unge mennesker (16-24 år) føler seg mer ensomme enn noen annen aldersgruppe

Unge (16-24 år) føler seg mer ensomme enn noen annen aldersgruppe

56% sliter med å be om støtte

56 % sliter med å be om støtte

63% føler seg lykkeligere med meningsfulle forbindelser*.

63 % føler seg lykkeligere med meningsfulle forbindelser*

Vi kjemper
SAMMEN

Med akkrediterte partnere som spenner over ulike felt som spenner fra psykisk helsepersonell til sosiale aktivister, er vi forpliktet til å ta en helhetlig og virkningsfull tilnærming.
 
Målet vårt er å sette opp lokale NIVEA CONNECT-prosjekter i 40 land innen 2026, og sikre at innsatsen vår når lokalsamfunn i nød, uavhengig av geografi. Ved å utnytte lokal innsikt og global ekspertise, tar vi sikte på å skape meningsfulle forbindelser og varig endring på verdensbasis.
 
Thanda Community Centre i Sør-Afrika fungerer som et inspirerende eksempel. Det gir et trygt rom der småbarnselever kan gå på skolen daglig, ungdom kan koble seg sammen og bygge sosiale ferdigheter gjennom skolefritidsordninger, og eldre kan engasjere seg med andre primære omsorgspersoner, for å dele ferdigheter og fremme positive relasjoner. Disse initiativene er avgjørende for å bekjempe sosial isolasjon ved å sikre inkluderende interaksjoner og meningsfullt engasjement for alle medlemmer av Thanda-samfunnet, uavhengig av alder.
 
Mens vi er i Tsjekkia, fokuserer partneren vår Nevypusť Duši på forebygging av psykisk helse blant barn og unge. Programmet deres, 'The Background for the Soul', utstyrer unge mennesker med verktøyene til å gjenkjenne tidlige tegn på psykiske problemer, lære sunne mestringsstrategier og praktisere egenomsorg. Ved å fremme trivsel i skolesamfunn bidrar de til å forhindre isolasjon som kan føre til mer alvorlige psykiske helseutfordringer.

Bli kjent
VÅRE PARTNERE

a young baby looking down
Thanda Community Centre

Sør-Afrika


Et trygt sted hvor barn og unge på landsbygda i Hibberdene kan lære å kommunisere og få kontakt med hverandre.

Partnership with SOS Kinderdorf and NIVEA
SOS Kinderdorf​

Østerrike


Dette prosjektet har laget en verktøykasse for lærere for å hjelpe elevene med å bygge sosiale ferdigheter i klasserommet, samfunnet og utover.

Woman speaking at UNICEF PIA which partners with NIVEA
UNICEF

Brasil


PIA gir opplæring om virkningen av rasisme i lokalsamfunn, gjennom seminarer og undervisningsmateriell til omsorgspersoner i ulike offentlige tjenester.

PFLAG
PFLAG

Tyskland


Prosjektet «Unmute» gir digital rådgivning til unge mennesker for å håndtere stress, ensomhet og sosial isolasjon når de trenger det mest.


Dette er bare begynnelsen.

 

Innen 2026 er målet vårt å sette opp NIVEA CONNECT-prosjekter i 40 land, og støtte lokalsamfunn over hele verden. Vi er glade for å utvide innsatsen vår, med mange nye prosjekter som lanseres i løpet av det kommende året. 

en ung og en gammel mann som smiler og snakker med hverandre

Ressurser og
OPPDATERINGER

NIVEA-studie om ensomhet og sosial isolasjon

Utforsk NIVEA CONNECT-rapporten, som avslører grundig forskning på ensomhet og sosial isolasjon, dens innvirkning og hvordan NIVEA er forpliktet til å gjøre en forskjell.

Referanser og forskning

*Basert på data innhentet fra en NIVEA-studie om ensomhet og sosial isolasjon med mer enn 30 000 respondenter i 13 land på 5 kontinenter, Q4 2024.

**Office of the U.S. Surgeon General. (2023). Vår epidemi av ensomhet og isolasjon: The Surgeon General's advisory on the healing effects of social connection and community. Ansvarlig vitenskapsredaktør: Julianne Holt-Lunstad.

Ofte stilte spørsmål
SPØRSMÅL

Hvorfor fokuserer NIVEA på å bekjempe ensomhet og sosial isolasjon?

NIVEA er et varemerke som er dypt forankret i verdier som fellesskap og inkludering. Og det er vår forpliktelse å bidra til en verden der alle har de sosiale forbindelsene de trenger for å trives. Sosial isolasjon og ensomhet påvirker helsen og trivselen til mennesker i alle aldre, sosioøkonomiske bakgrunner og kulturer - og med NIVEA CONNECT er vi forpliktet til å bekjempe dette ved å fremme meningsfulle sosiale forbindelser.

Hva gjør NIVEA for å bekjempe ensomhet og sosial isolasjon?

NIVEA vil øke bevisstheten for å bidra til å redusere stigmaet knyttet til sosial isolasjon, utdanne og muliggjøre meningsfulle sosiale forbindelser gjennom tre hovedvirkemidler. Vi vil bruke merkevarestemmen og kanalene våre til å kommunisere og engasjere oss i lokalsamfunn. Vi skal etablere lokale NIVEA CONNECT-prosjekter, sammen med partnere, i 40 land innen 2026, og vi skal støtte og forsterke et globalt fellesskap av forskere, eksperter og organisasjoner som kjemper mot ensomhet og sosial isolasjon.

Hvilke prosjekter samarbeider NIVEA med, og hvordan blir de valgt ut?

Vi samarbeider med utvalgte lokale sosiale prosjekter rundt om i verden, som alle bidrar til vår kamp mot ensomhet og sosial isolasjon. De er valgt ut på grunnlag av et sett med definerte utvalgskriterier, som er utviklet i samarbeid med eksperter, for å sikre at de passer for NIVEA CONNECT. Du kan lese mer om noen av disse prosjektene i delen «Bli kjent med partnerne våre».