what is uv light?

Hva er UV stråling?

Det er viktig å forstå hva UV-stråling er slik at vi forstår hva som gjør solen så kraftig, og også skader huden vår hvis den ikke er beskyttet. Så her er alle fakta om hva UV-indeksen er og om de forskjellige typene UV-stråling solen frigjør

Kva er UV-indeks?

UV-indeks er en internasjonal standardmåling, vedtatt av Verdens helseorganisasjon. Den måler styrken til UV-stråling (ultrafiolett lys) på en gitt dag og fungerer som en veiledning til nivået av solbeskyttelse du trenger.

Det måles på en skala fra 1 - 11 og er delt inn i følgende kategorier for den nødvendige UV-beskyttelsen:

0 - 2: dette anses som lav risiko, du kan trygt holde deg utenfor med minimal solbeskyttelse.
3 - 7: moderat til høyt. Du trenger solkrem, muligens beskyttelsesklær som hat og anbefales å holde deg i skyggen spesielt på midten av dagen.
8 - 11: ekstremt høyt. Du bør unngå å være ute i solen midt på dagen helt og ha på deg en høy SPF solkrem og solbeskyttelsesklær.

Hva er UV-stråling?

Små mengder UV-lys er viktig for å holde oss sunne, da vi trenger det for å produsere D-Vitamin, men overeksponering for sol kan være veldig skadelig.

Ultrafiolett lys, UVA og UVB blir ofte nevnt på solkrem flasker, og vi vet at de er skadelige for oss, men her er akkurat hva de er, og hvorfor dette er.

Det er faktisk 3 forskjellige typer stråler frigitt av solen - UVA - UVB og UVC.

UV-stråling er en type elektromagnetisk stråling som gjør at huden vår blir solbrent, men som også kan skade kroppen vår hvis den blir overeksponert for den.

UVA

  • UVA har den lengste bølgelengden til de forskjellige stråltypene
  • står for 95% av UV-lyset som når jorden
  • UVA er mest ansvarlig for at huden din blir mørkere når den blir utsatt for solen, da den skader hudens DNA, og får huden til å mørkne for å forhindre mer skade.
  • UVA trenger dypt inn i darmislaget i huden og bidrar til utvikling av hudkreft på grunn av denne DNA-skaden i huden
     

 

UVB

  • UVB har middels bølgelengde for de forskjellige stråltypene
  • Står for 5% av UV-lyset som når jorden da mest UV-solstråler blir filtrert ut av ozonlaget, så når ikke jordens overflate
  • UVB trenger bare gjennom det ytre laget av huden og er ansvarlig for tidlige tegn på aldring som rynker, tap av hudelastisitet og mørke flekker
  • UVB bidrar ikke til soling, men er faktisk årsaken til solbrenthet fra solen på hudens overflate
     

UVC

  • UVC er den mest skadelige bølgelengden og er også den korteste
  • Ozonlaget filtrerer bort nesten all UVC lys, slik at den ikke når jordens overflate. Dette er grunnen til at solkrem ikke trenger å beskytte oss mot den

DET ER MANGE TYPER LYS

3000–800 NM

Infrarød stråling (IR-stråling) avgir varme. Selv om vi ikke kan se fargen, oppfatter vi den som solens varme.

DET ER MANGE TYPER LYS

800-400 NM

Bølgelengdeområdet 400–800nm representerer lys som er synlig for mennesker, som vi ser i alle regnbuens farger.

The many types of light

400–320 NM

UVA-stråler filtreres i liten grad av ozonlaget. Noen stråler når imidlertid overflaten av jorden og kan trenge gjennom selv de dypere hudlagene.

The many types of light

320–290 NM

Noen UVB-stråler blir absorbert av ozonlaget, men de fleste fremdeles når overflaten på jorden. Selv om UVB-strålene bare trenger gjennom overhuden, kan de forårsake solskader og DNA-skader. Derfor er det veldig viktig å sikre at du har tilstrekkelig beskyttelse mot UVB-stråler.

The many types of light

UVC

UVC-stråler ville være ekstremt farlige for alle livsformer hvis de faktisk nådde jordoverflaten. Heldigvis blir de absorbert fullstendig av ozonlaget - selv i regioner der det er skadet. UVC-beskyttelse er derfor ikke nødvendig.


UV-LYSETS INTENSITET

Når er du mest eksponert for UV-lys?

Vi anbefaler å bruke solkrem med høy SPF til enhver tid for å holde huden din beskyttet mot solen og også som en måte å bidra til å bekjempe aldringstegnene. Når det er sagt, er det en rekke faktorer som påvirker nivået av UV-lyseksponering, og det er viktig å ha forståelse for dette slik at du kan sørge for at du gir deg den beste beskyttelsen mot soleksponering.

Når er du mest eksponert til Ultrafiolett lys?

  • Daglig: Intensiteten til UVB-stråler er knyttet til solens posisjon og endres i løpet av dagen. Det kan være opptil 150 ganger sterkere ved middagstid enn klokka 18.00. Generelt bør du unngå overdreven soling og ikke tilbringe tid i solen i det hele tatt mellom klokka 11.00 og 15.00. spesielt og det er viktig å bruke solkrem for å beskytte mot solstråler hver dag for å forhindre solskader på huden din. Prøv NIVEA SUN Protect & Refresh Cooling Sun Spray SPF 50.
  • Sesong: UV-intensiteten varierer avhengig av årstid og er sterkere om sommeren enn om vinteren. Risikoen forbundet med UV-intensiteten varierer også tilsvarende. Andelen UVB-stråler som forårsaker soleksponering er høyere i sommerhalvåret enn om vinteren. Gjennom året er andelen UVA-stråler i sollys åpen for mindre sterke svingninger enn tilfellet er for UVB-stråler. Risikoen forbundet med UVA-stråler kan sikkert estimeres til et mer konstant nivå, og det er derfor passende UVA-beskyttelse er viktig, selv i korte perioder i solen.
  • I nærheten av ekvator: Både den generelle UV-lysintensiteten og andelen UVB-stråler øker når du kommer nærmere ekvator - i motsetning til UVA-stråler, der andelen er tilsvarende høy over hele verden. Solstråler har mindre avstand til å reise for å nå jordoverflaten når du er nærmere ekvator, så mindre UV-lys filtreres ut av ozonlaget på sin reise. Dette er grunnen til at det er veldig viktig å bruke solkrem, spesielt når du reiser til disse områdene og bruker solkrem oftere mens du er borte.
  • Skyer: Skyer påvirker vanligvis bare UV-strålingens intensitet, tilstrekkelig beskyttelse er også nødvendig på skyet dager.
  • Høyde: I Sentral-Europa stiger UVB-intensiteten med 15–20% for hver 1000 meter over havet. I en høyde av 3000 meter ligger den på rundt 50%. Jo høyere opp du kommer, jo mindre avstand har UV-lyset til å reise før det når deg, så når du er på tur eller på skitur i fjellet, må du sørge for å bruke tilstrekkelig solbeskyttelse til enhver tid.
  • Skygge: Selv om skygge gir betydelig beskyttelse mot UV-lys, beskytter den oss ikke helt for det. En betydelig mengde lys kan reflekteres fra overflater og gjenstander, noe som betyr at til og med områder som ser ut til å være i skyggen nås med sollys. Vi anbefaler å beskytte huden din mot solen, selv når du er i skyggen.
    Vann, sand og spesielt snø reflekterer UV-solstråler og øker deres intensitet på huden vår, for snø kan dette faktisk doble seg! Det er derfor det er så viktig å ha en høy SPF-solkrem når du er i disse miljøene.


HVA ER SPF?

Finn ut kva SPF virkelig betyr slik at du kan holde deg trygg fra UV-lys


NIVEA OG ULTRAFIOLETT LYS

Hele NIVEA Sun-serien inneholder effektive UVA- og UVB-filtre for å gi deg den aller beste beskyttelsen mot solen og er blitt nøye laget for å passe alles individuelle behov: