Svette mye

Våre topptips for å svette mindre

Svette er nødvendig for kroppen – men svette kan gjlr at du føler deg ukomfortabel. Her er hvordan du kan unngå overdreven svette og luktene som komme med det.

HVORFOR SVETTER DU?

Svette eller perspirasjon er kroppens naturlige respons til for høye temperaturer, trening, intense følelser og noen sykdommer.

Hva er svette?

Svette kan bestå av mye forskjellig avhengig av hvor den kommer fra, men for det meste er det vann.
Ekkrin kjertelen er den vanligste svettekjertelen og finnes over hele kroppen. Svette utgitt fra ekkrin kjertelen består i hovudsak av vann, men den blandes også med andre materialer funnet på huden som salt, protein, urea og ammoniakk.
Svettekjertlene under armhulen og i lysken er større og kalles apokrine kjertler. De er vanligvis plassert ved siden av hårsekker og lager svette som typisk lukter verre. Svetten i seg selv fra kjertlene lukter ikke, men bakterier som lages ved siden av apokrine kjertlene bryter ned svetten og later søte fettsyrer som gir den lukten vi forbinder med kroppslukt.

NÅR SVETTER VI?

Det er flere grunner til at kroppen avgir svette

Naturlig aircondition

Svette er kroppens naturlige måte å kjøle seg ned på. Den virker på 2 måter, først når huden er fuktig føles det kaldere, spesielt om det også er litt trekk. For det andre vil svette absorbere varmeenergi og fordampe av huden og ta varmeenergien med seg.

Hormoner

Endringer i hormonnivå kan forårsake svette, for eksempel i overgangsalderen. Dette er fordi hormoner er ansvarlig for å regulere kroppstemperaturen. 

Kosthold

Noen ting du spiser kan gjøre at du svetter mer enn om du spiser andre. For eksempel en del komponenter i sterk mat sender signaler til hjernen som gjør at den tror kroppstemperaturen øker. Et annet eksempel er kjøtt, noen ganger bruker kroppen mye energi for å metabolisere kjøtt som fører til økning i kroppstemperatur og kan føre til svette.

Stress

Som del av kroppens kamp eller flykt respons vil kroppen svette mer når vi er i «stressende» situasjoner, denne første responsen kan komme før et jobbintervju eller første date. Les våre beste tips for å redusere stress.

Alkohol 

Når vi drikker noe går noen ganger hjertefrekvensen opp og blodkar kan utvide seg, dette gjør at hjernen tror den trener som trigger en reaksjon for å prøve å kjøle ned; ved svette.

Hvordan svette mindre

Livsstilsvalg spiller en stor del i vår hud og hvor mye vi svetter. Spesiell hudpleie, barbering og spesielle antiperspiranter kan alle hjelpe.

Hva du kan ha på: Noen materialer lar kroppen puste bedre. Holde temperaturen nede og gi bedre ventilasjon. Pustende materialer som bomull, nylon, polyester og lin vil holde kroppen din kjølig. Noen ganger kan du ikke forhindre svette, så om du har en stor hendelse, hold deg til farger som ikke viser frem svettemerker, ikke bruk lyseblå eller grå og ha heller mørkere farger og svart.

Kosthold: Noen matvarer gjør at du svetter mer, noen kjøttprodukt, sterk mat, frityrstekt mat og fet mat, fastfood, søppelmat og koffein kan gjør at kroppen frigjør mer svette. På den andre siden kan noen matvarer redusere svettingen; spesielt frukt og grønnsaker og mat som forbedrer fordøyelsen – som om fordøyelsen er av, kroppen vil produsere mer svette. Hold deg til matvarer som agurk, selleri, spinat etc og hjelp sunn fordøyelse. Vann hjelper å kjøle ned kjernetemperaturen som gjør at du svetter mindre ettersom du ikke trenger å frigjøre overskuddsvarme, så pass på å drikke dine 2 liter om dagen!

 

Hva er en antiperspirant?

Anti-perspiranter er det beste for underarmssvette, de er designet for å blokkere svette hvor vanlige deodoranter bare dekker lukten – finn ut mer om sammenligning av anti-perspiranter og deodoranter. For en sterk anti-perspirant som etterlater deg med supertørr underarm, hvorfor ikke prøve NIVEA Dry Confidence 48 hr anti-perspirant? og om aluminiumsfri anti-perspirant er det rette for deg hvorfor ikke prøve NIVEA Fresh Natural 0% Aluminium Roll On. 
Så hvordan fungerer anti-perspiranter? De bruker noen produkt, vanligvis aluminiumssalt, til å blokkere svette ved å gjøre svetten til en gele og så blokkere svettekjertelen og stoppe svetten fra å komme ut.

Finn ut mer om hvilken deodorant som er best for deg her.

HVORDAN TA PÅ ANTI-PERSPIRANT (PÅ RETT MÅTE)

Det virker kanskje åpenbart at det er rett og feil måter å ta på antiperspirant for å redusere svette.

  1. Pass på at du tar på din antiperspirant på tørr hud, fordi til og med den minste mengde vann kan komme i veien for aluminiumen som skal blokkere svettekjertlene.
  2. Ta på om kvelden: de fleste tar på antiperspirant om morgenen, men den beste måten å få mest ut av antiperspiranten din er å ta den på på kvelden. Dette fordi du svetter mindre på natten og dette gir det en sjanse til å virkelig synke inn, blokkere kjertelen for å utsondre mer svette.
  3. Vent til antiperspiranten din har tørket før du kler deg, om du trekker over en t-skjorte rett etter du tar på antiperspirant kan det faktisk dra den rett av igjen!
  4. Barber! Jo tettere kontakt antiperspiranten har til huden jo større er sjansen dens til å blokkere de svettekjertlene.

Andre produkt som kan hjelpe

Selv om personlig hygiene ikke stopper svette, kan en god dusj vaske bort svette og etterlate deg med en forfrisket og mer komfortabel følelse.
Regelmessig rensende dusjer med gel som NIVEA Rich Moisture in Shower Body Milk hjelper å rense svettekjertlene og å unngå oppbygning i porene.
En av de verste tingene å gjøre for hud som svetter mye er oljete hudpleieprodukt. Unngå oljebaserte produkter og fuktighetsgivere for folk med tørr, sensitiv hud. Lette fuktighetsgivere som NIVEA Body Lotion Rich Nourishing Milk er spesielt laget for å gi tilbake hudens normale fuktighetsnivå – etterlater deg med myk, glatt hud.
I stedet samle opp sterke antiperspiranter med aluminiumssalter. De kan brukes på hendene, underarmene, ryggen og andre problemområder.